tisdag 30 oktober 2012

Smaksätt gröten!

Jag tänker inte lägga upp en bild på min smaksatta gröt, för man ser ingen skillnad på den och en osmaksatt.

För jag har inte kryddat/smaksatt med socker/kanel, sylt, äppelmos etc utan tagit 1-2tsk vanliga hackade hasselnötter. Mmm, väldigt diskret smak men den lyfter gröten.
Testa dina favoritnötter- finhackade så klart. Eller varför inte en nypa kardemumma innan du börjar värma den? Det behövs inga kokkunskaper om man bara har en micro.

Detta behöver du:
1dl havregryn
2dl vatten
1 nypa salt (kan uteslutas)
1-2tsk valfria smakrika välhackade nötter. (finns oftast färdiga i butik)
eller
1 nypa valfri bakkrydda; spiskummin, nejlika, kardemumma etc

Häll havregryn, vatten och nötterna eller kryddan i en öppen vanlig djup tallrik och sätt in i micron.
Ställ in tiden 2min på högsta värmen. För lite fastare gröt ställ tiden på 2 min 10sek eller 2min 20sek.
Rör om och låt vila i några sekunder innan du lägger på tex mjölk, äppelmos etc.

Inga kommentarer: