lördag 20 oktober 2012

Som ringar på vattnet-tårta

Fats jag har inte haft vatten i tankarna alls när jag gjorde det här mönstret. Bara att jag ville testa mina nya utstickare som är cirkelformade.

 Här är resultatet!
Färgerna är inte korrekt återgivna på bilderna; rosa, lila, rött och mörklila. (inte grå eller svart)
 Tyckte det blev ganska snyggt.
Tårtan är gjord av mig själv till mig själv där av kunde jag experimentera med de flera lagrena.
 Ringarna har en tunt lager glitterpulver för att den inte skulle kännas så tråkig. men jag fick samtidigt testa på att förbättra tekniken med att lägga på pulvret.
 Orsaker till att den är bubblig tårtan är för att min smoother/utjämnare inte rådde på det ojämna underlaget. Jag hade slut på grädde som annars kan hjälpa till att fixa den slutgiltiga finishen innan sockerpastan läggs på. Men men.. den duger för mig.

Den består av dubbel sats tårtbottnat och således 5lager fyllning. Var lite kul att testa på de nya fyllningarna (pulver på burk som blandas med vatten och sedan vispas ner i förvispad halvvispad grädde till rätt konsistens) Den pallade att hålla uppe alla lagrena. wow! besök bland annat Dreamcakes som har flera trevliga smaker. I den här tårtan finns jordgubb/rabarber- samt caramell/krokant- mousse. :-)
 Majsstärkelsen har skapat lite spökmönster i kakan som kan uppfattas som gropar.. :-P typiskt när den bästaste jämnaste delen är ovandelen.
Jag är nöjd, även om jag inte gör om dubbelvåningen.. inte som den är utan i så fall den klassiska varianten där översta kakan är en storlek mindre. (ja ni vet den klassiska våningstårtan)

Mitt tips är dock att skaffa en tårtring, som man sluter in kakan i medan man fyller den. Blir kanonraka kanter och så.. Sedan är det upp till en själv dock om det håller sig rakt eller inte (iom att man klär den och missar att jämna till smååå fel med tex grädde som jag) hihi.


Vad tycks?

Inga kommentarer: