torsdag 17 september 2009

KLamydia test- är det nödvändigt?

Igår när jag kom hem från veterinären som gjort mig rätt fundersam satt jag mig ner och funderade..
Att Pralinen inte hade en pågående infektion i kroppen kunde hon med blotta ögat se.
På mina ord om att katten aldrig visat symtom i ögonen (där det visar sig) trodde hon 100% på också vilket annars hade synts på hennes kondition. klamydia måste man behandla.

Så hennes reaktion var "måste du testa och för vem?" Jo jag svarade att hanägaren vill ha garanterat friska katter, med full förståelse.
Då nämner hon att man kan ta svabbtest i ögonen om vi bara ska kolla en pågående infektion (ibland misstänker man ju sådant). För det är enda gången man gör ögontest, när man har en synlig åkomma i ögonen som man misstänker är klamydia.
Nu har inte Pralinen ens sömngojs i ögonen så det var inget vi kunde välja på. Därför blev jag väldigt skeptisk när jag tänkte på att göra ett blodprov över huvud taget.
Pralinen är frisk- idag, igår och har alltid varit det.

Blodprovet kan visa om katten varit i kontakt med det, bär på det, är sjuk i det, på väg ur det eller är helt frisk från det.
Med tanke på att de tidigare proverna vi tog 2007 var så pass låga (samma resultat båda gångerna) ryckte veterinären bara på axlarna och sa att katten troligtvis bär på det men att det ligger latent och kan inte smitta. Får hon nu då samma resultat gör vi om testet så att vi får klarhet om det är latent igen eller hur det nu kan vara. För allas bästa självklart!! :-)

Så min skepsis ligger i test över huvud taget. Katten är frisk, alla katter är friska som inte visar symtom. Ögontest kan bara avgöra det man ev misstänker just nu i en aktuell infektion/reaktion i ögat. Så en katt som inte visar symtom behöver man inte testa med svabb för svabbresultatet visar inget. Ett blodprov visar allt.

Så jag har en frisk katt. Alla andra katter är friska, för stunden, så om en uppfödare bara godkänner ögonsvabb så kan de ändå få in smittan i huset då det inte visar om katten bär på det. Om jag förstod min veterinär rätt.
Jag reagerar bara på det min veterinär säger och jag hoppas ingen inte tar illa upp av mitt ifrågasättande. Jag vill skapa diskussion!

Är det ögontest tillräckligt?
I sådana fall kan jag gå till min veterinär och be henne skriva ett papper på att katten är frisk. Idag.
Imorgon vet ingen något om...

1 kommentar:

NoOne sa...

Jaa,du detta är inte lätt & alla säger,tycker,tänker & gör olika...
Jam & Kram iallefall pårej från lilla mig!!! ♥...